Dametjes in de tuin

Dametjes in de tuin
Bella en Chica

vrijdag 4 februari 2011

Voorjaarskriebels

Afgelopen week is het een bende in huis.
In de herfst en winter heb ik te pas en te onpas overal zaden gekocht waarvan ik dacht dat die wel in mijn moestuintje kunnen.
Sja, af en toe ben ik vergeten dat ik een bepaald zaad al had, dus hier en daar dupliceert het.
















Nu de zon wat vaker te voorschijn komt en ook nog lekker warm aanvoelt (achter glas, want buiten was het -8C) krijg ik lentekriebels.
Dus heb ik alle zakken en tassen uitgepakt en heb de zakjes met zaad geïnventariseerd in een excel sheet. Ik ben er bijna klaar mee.


Ook heb ik wat kweekbakjes gekocht, want er zijn best wat groentes die eerst onder glas opgekweekt moeten worden.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik teveel wil en te weinig kweekbakjes heb.

De oude moestuin gaat op de schop. De grond is hopeloos hier, veel stenen en erg arm.
Na wat spitwerk op internet heb ik gekozen voor "de makkelijke moestuin".
Google er maar eens op, echt leuk wat die jongeman daar heeft neergezet. Het is wel niet zijn idee, maar ik denk dat hij een hoop mensen enthousiast heeft gemaakt.
Manlief is niet een echte klusser, de moestuinbakken zijn dan ook aangekocht en van kunststof. Eigenlijk wel handig, want als we hier ooit wegggaan nemen we zo de hele mikmak mee.

De grond bestaat uit gelijke delen turf, compost en vermiculiet.
Ik heb wat extra compost gekocht. De 2 containers die in de tuin staan, zijn nog niet klaar voor gebruik. Maar daar kan ik gaande het jaar uit 'oogsten'.



En wat komt er in te staan, in dat fancy moestuintje van me.
In ieder geval allerlei soorten bonen, sperziebonen, tuinbonen, pronkbonen, capucijners, sugarsnaps en zelfs een speciaal soort nl. Barlotto rosso bonen.





Verder heb ik 4 soorten spruiten, boerenkool, bietjes, rode spitskool, venkel, koolrabi, raapstelen, bosuitjes, verschillende kruiden, oranje en paarse wortels, schorseneren, wortelpeterselie, courgette, pompoenen, winterpostelein, zomerpostelein, spinazie, nieuwzeelandse spinazie, aardpeer en wie weet wat er nog meer 'aan komt waaien'.

Mijn aardappelproefje heb ik deze week opgezet.
4 kleine piepertjes heb ik geplant, ben benieuwd of het wat wordt.

En dan nog 7 soorten tomaten.
Ik moet nog een tomatenhuis kopen, van hetzelfde merk waar ik de bakken van heb.


Binnen heb ik ook het nodige staan, heerlijk voor bij de salade. Ik bewaar alle plastic verpakkingen en gebruik die als mini-kasjes.



Hier op de foto: broccolispruiten in het vierkante bakje, mungbonen-linzen-mosterdzaad in de ronde bak en alfalfa in het vleesbakje.

Oops, ik geloof dat ik me een beetje verpist heb.

Werk aan de winkel!

5 opmerkingen:

Tiny zei

En de buren eten ervan mee. Je hebt gewoon te veel!

Noortje zei

Hoi Tiny, dank voor je reactie, heb je het principe van de makkelijke moestuin al bekeken? Dat betekent van iedere groente maar een paar plantjes. Dus de buren kunnen het wel schudden hoor, die krijgen NIETS :))

Cora Westerink zei

Dag Noortje,
Ik ga je activiteiten op moestuingebied zeker volgen. Misschien heb je al eens gelezen op mijn website dat we zo'n 20 jaar een boerenbedrijf hebben gehad in Drenthe. Dat was open voor publiek. We gaven voorlichting over landbouwhuisdieren. Ik was de eerste erkende scharrelvarkenboerin in het Noorden. Heel diervriendelijk dus. Bij het bedrijf was ook een grote moestuin, waar onze campingbezoekers vaak van mee aten. Dat gaan we nu wat kleinschaliger doen. Met wat meer 'speciale'groentes. Ik vind die rode bonen erg interessant, ken ik niet. We hebben er in ieder geval zin in. Bij @jacobstuin al een mooie kas gezien. Groot genoeg om ook als serre dienst te doen. We gaan er wat van maken, van onze ouwe dag!
Tot een andere keer!
Cora Westerink.

Kitty zei

hihi mijn vader had vroeger een volkstuintje, dit herinner ik mij nog zo goed.. en ook de vrachten groente die eraf kwam en die natuurlijk schoongemaakt en ingevroren dienden te worden. Dankzij dat tuintje heb ik nog steeds een sterke voorkeur of afkeur voor bepaalde groenten. Jaloers ben ik op je verse capucijners en raapstelen, de snij- en sperziebonen mag je houden!

Ben zei

Ha mijn meissie,

Ik vind dit zo ontzettend leuk, hoop dat je hier veel kwijt kunt. Ik lees het dus met veel interesse en hoop anderen ook.